Goede ontwikkelingen voor de corporate groepsreizen

Joehoo, na een lange lockdown hebben de EU-lidstaten een akkoord bereikt over versoepelingen van de reisbeperkingen. Deze versoepelingen gaan deze zomer al in. Mensen die minstens twee weken volledig zijn gevaccineerd moeten vrij kunnen reizen binnen de EU. Dat betekent dat de markt voor groepsreizen, incentive reizen, studiereizen en personeelsreizen weer vele mogelijkheden biedt. En zeg nou eerlijk, wie is er niet aan toe? Hoe mooi de berichten en ontwikkelingen ook zijn er zijn ook een paar dingen waar je nog goed rekening mee moet houden.

Wat betekent dit voor incentive reizen, personeelsreizen, jubileumreizen en de coronamaatregelen?

Volledig gevaccineerden hoeven dus vanaf 1 juli 2021 zich niet meer te laten testen, geen PCR test of sneltest dus en bij aankomst of terugkomst geen quarantaine verplichting meer. Enige voorwaarde is wel dat dit gebeurd met reisbeweging tussen twee zgn groene landen. De EU is voornemens de lijst met ‘groene landen’ snel uit te breiden. Buiten de EU landen zullen ook IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland onder deze regel en afspraak vallen. Groot-Brittannië vooralsnog niet.

Het is een hele mooie stap in de wereld van incentive reizen, jubileumreizen en personeelsreizen. Na 16 maanden getekend te zijn met vele beperkingen lijkt er weer een grote en goede stip op de horizon te ontstaan. Natuurlijk hebben wij bij Motivation Travel niet stil gezeten en volop aan onze mooie incentive programma’s gewerkt naar vele mooie bestemmingen.

Natuurlijk houden wij de coronamaatregelen heel goed in de gaten met betrekking tot incentive reizen, personeelsreizen, jubileumreizen. Er is echt heel erg veel mogelijk om samen met jouw collega’s op reis te gaan. Want wat is er nou mooier om samen weer live te verbinden en verhalen te maken?


De tips van Motivation Travel voor incentive reizen, groepsreizen, personeelsreizen in corona tijdperk.

  1. Houd rekening met de maatregelen, zowel in NL als in het buitenland.
  2. Kijk samen met ons naar gunstige voorwaarden voor uw boeking. Mochten er weer andere ontwikkelingen zijn die van invloed zijn op uw reisplannen dan bekijken wat mogelijk is om om te boeken.
  3. Mondkapjes blijven soms verplicht, wij zijn up to date over de laatste voorwaarden op de bestemming van uw keuze

Voor meer informatie neem contact op incentive expert Marije Breuker Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bedrijfsuitje buitenland 2022

Hoewel de reisbewegingen nog op een laag niveau staan merken wij wel gelukkig weer dat er mooie aanvragen en boekingen voor incentive en personeelsreizen en bedrijfsuitje naar het buitenland binnenkomen voor 2022. Opdrachtgevers die reizen organiseren voor hun personeel of met de personeelsvereniging naar het buitenland lijken niet te kunnen wachten! Na lange periodes zoomen en teamvergaderingen hebben veel mensen en opdrachtgevers weer zin om op reis te gaan! Uiteindelijk blijven wij Nederlanders een reisluchtig volk! Dus wil je ook samen met jouw collega’s in 2022 2 of 3 dagen naar de sneeuw? Misschien willen jullie vergaderen in de sneeuw wel combineren met een leuk personeelsuitje naar de sneeuw. Wellicht is dit het moment er daar goed over na te denken en een eerste brainstormsessie over te houden. Wij denken graag met jullie mee!

En natuurlijk willen wij niemand teleurstellen doordat de hotels en of vluchten zijn volgeboekt. Zeker voor het voorjaar van 2022 is de vraag naar groepsreizen, incentive reizen, met groepen op wintersport erg populair. Met 20 jaar ervaring in deze markt zijn wij dé specialist in het organiseren bedrijfsuitjes naar het buitenland.

Dus zijn er plannen voor een weekend wintersport met het personeel of jullie bedrijf? Motivation Travel verzorgt en ontzorgt graag alle organisatie rondom uw weekend weg. Motivation Travel organiseert de gehele reis. Je moet hierbij denken aan het alle logistiek, de ski- en snowboardlessen, de huur van alle materialen, leuke en bijzondere dagprogramma’s en avondprogramma’s.

Of jullie gezelschap nu 30 of 250 man is of alles daartussenin, ons team staat klaar om een onvergetelijke persoonsreis of bedrijfsuitje naar het buitenland te organiseren.

Welke sneeuwbestemmingen bieden wij aan? IJsland, Lapland, Duitsland (Winterberg), Oostenrijk, Zwitserland, Italie en Frankrijk. Uiteraard hebben wij op alle winterbestemmingen een ruime ervaringen met de organisatie van bedrijfsuitjes naar en in de sneeuw!

En natuurlijk organiseren wij ook al deze personeelsreizen, bedrijfsuitjes en incentive reizen naar alle andere mooie bestemmingen in de wereld!

Bel gerust met 033-4624662 of 06-25550596 (Marije Breuker) voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek!

Column: Uitvoerende Kunst!

In deze column krijg ik ruimte om mijn ervaringen en emoties te delen in deze bizarre tijden. Even niet over de nieuwe overheidsmaatregelen. Hoewel ik wel een bijzondere timing vond van Rutte om exact om 19.11 uur te roepen dat teambuilding en bedrijfsuitjes voorlopig even uit de boze zijn. Even dacht ik dat Rutte in de rol van hofnar een knipoog naar het carnaval wilde maken. Gezien de timing een puik stukje uitvoerende kunst!

Ik kan het me als de dag van gisteren herinneren. Van huis tot aan de balie. 23 januari 2004. De dag dat ik officieel onderneemster werd. Inmiddels gaat een aanmelding van een bedrijf online, maar in die tijd ging je naar de balie. En via de bakker weer naar huis. Hoe dat ging? Een hoop administratie inleveren, met veel trots de bedrijfsnaam uitspreken en de dame aan de balie uitleggen wat ik ging ondernemen. Wel reizen, maar dan anders, teambuilding maar dan met een reis, uitleggen aan een ambtenaar wat het begrip incentive inhield. Het was aan de dame aan de balie om aan mijn lange betoog een BIK code te koppelen. (tegenwoordig een SBI code).

Glans

In de MICE branche zijn er veel respectabele ondernemers. Sommige ondernemers zijn jaaaaren geleden begonnen met teambuildingachtige activiteiten in het land, op een strand of op de hei. Maar ondernemers ondernemen en kijken om zich heen, voelen wat er gebeurt en krijgen energie waar nog meer prikkels te halen zijn. Meegolvend op een groeiende reismarkt. Zo gebeurde het afgelopen decennia dat vele eventbureaus of organisatoren van lokale evenementen letterlijk hun grenzen verlegden. En zo werd onze branche vanuit de breedte aangevuld met vele lokale opererende eventbureaus met ieder hun eigen, van origine, SBI code. Deze ondernemers werden naast concurrenten branchecollega’s, vrienden, sparringpartners. Samen trokken we op en gaven we de markt glans. En wie eenmaal in deze niche onderneemt stapt er niet snel meer uit, het vak is te mooi!

Corona

Jaren en jaren verstrijken. En toen kwam er Corona en werd onze branche vanaf dag 1 kei- en keihard geraakt. Een acute flatline vanaf begin maart. Iedere ondernemer in deze branche voelt de harde klappen. Gelukkig zijn er steunmaatregelen. Hoe meer de tijd verstrijkt, des te broodnodiger ze zijn.  Onderzoek in de branche wijst uit dat ondernemers met dezelfde werkzaamheden verschillende SBI codes hebben. Traditionele Reisorganisatoren moeten het doen met 4 % tegemoetkoming terwijl collega ondernemers, ‘recreatief overig’ en ‘dienstverlening voor uitvoerende kunst’  (…ja echt) respectievelijk 34 en 37 % steun ontvangen. Nu de situaties nijpender worden door het verstrijken van de tijd kan het verschil in SBI code in dezelfde markt dus essentieel zijn qua voortbestaan. Een bizarre situatie!

Lobby

Tijd voor een grote lobby in Den Haag. Ten eerste uniformiteit in de branche en als we toch bezig zijn de 4 % ter discussie stellen. Met 100 % maximaal omzetverlies en nog vele maanden te gaan kan het toch niet waar zijn dat we de minimaalste tegemoetkoming noteren?  De gehele cultuur-, recreatie- en sportsector komt in aanmerking voor 20-37 %. Ik realiseer mij dat deze sector ook forse klappen heeft gehad, maar ook weer maanden in bepaalde vorm in business is. Kappers die 20% krijgen terwijl ze ‘maar’ 6 weken gesloten zijn geweest.

Ik wil ook een SBI code Dienstverlening in uitvoerende kunst. überhaupt overleven in deze tijden is al een uitvoerende kunst op zich en in deze tijden verweven tot mijn hoofdactiviteit. Nu maar hopen dat de ambtenaar mijn bezwaarschrift begrijpt…

Bijeenkomsten organiseren na de persconferentie van 18 sept

Na de persconferentie is enige onduidelijkheid ontstaan over de organisatie van bijeenkomsten. Met deze notitie trachten we meer inzicht te geven in de huidige stand van zaken. We maken hierbij onderscheid tussen bijeenkomsten binnen en buiten, het aantal gasten en de aanvullende maatregelen per 20 september voor de veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Hollands-Midden, Kennemerland en Utrecht.

Deze notitie heeft niet de intentie allesomvattend te zijn. Raadpleeg daarom altijd de Noodverordening van de regio waar het evenement plaatsvindt voor verdere toelichting, definities van de gebruikte termen en eventuele bijzonderheden. Raadplaag daarnaast het Protocol voor zakelijke bijeenkomsten van Eventplatform voor hulp bij het implementeren van de wetgeving en richtlijnen.

Bijeenkomsten binnen
Tot 100 bezoekers (per zelfstandige ruimte, exclusief personeel)

  • 1,5 meter afstand
  • Bezoekers worden geplaceerd
  • Bezoekers aan wie een zitplaats is toegewezen daarvan gebruik laten maken
  • Hygiënemaatregelen worden genomen
  • Stromen van bezoekers die samenkomen, worden gescheiden (ook voor zover het hun gebruik van sanitaire voorzieningen betreft)

Vanaf 100 bezoekers (per zelfstandige ruimte, exclusief personeel)

  • 1,5 meter afstand
  • Bezoekers worden geplaceerd
  • Bezoekers aan wie een zitplaats is toegewezen daarvan gebruik laten maken
  • Hygiënemaatregelen worden genomen
  • Stromen van bezoekers die samenkomen, worden gescheiden (ook voor zover het hun gebruik van sanitaire voorzieningen betreft)
  • Bezoekers moeten vooraf op gezondheid worden gecheckt
  • Deelname is alleen mogelijk met registratie

Uitzondering voor evenementen waarbij sprake is van doorstroom
Voor bijeenkomsten waarbij sprake is van doorstroom, zoals een beurs, geldt de meldplicht niet en is ook de verplichting tot registratie en placeren niet van toepassing.

Bijeenkomsten buiten
Tot 250 bezoekers
Indien de bijeenkomst niet plaatsvindt op een buitenterras bij een eet- en drinkgelegenheid of terras op een evenemententerrein:

  • 1,5 meter afstand
  • Hygiënemaatregelen worden genomen
  • Stromen van bezoekers die samenkomen, worden gescheiden (ook voor zover het hun gebruik van sanitaire voorzieningen betreft)


Tot 250 bezoekers
Indien de bijeenkomst wel plaatsvindt op een buitenterras bij een eet- en drinkgelegenheid of terras op een evenemententerrein:

  • 1,5 meter afstand
  • Bezoekers worden geplaceerd
  • Bezoekers aan wie een zitplaats is toegewezen daarvan gebruik laten maken
  • Hygiënemaatregelen worden genomen
  • Stromen van bezoekers die samenkomen, worden gescheiden (ook voor zover het hun gebruik van sanitaire voorzieningen betreft)
  • Bezoekers moeten vooraf op gezondheid worden gecheckt
  • Deelname is alleen mogelijk met registratie
  • Bezoekers worden gevraagd contactgegevens achter te laten

Vanaf 250 bezoekers

  • 1,5 meter afstand
  • Bezoekers worden geplaceerd
  • Bezoekers aan wie een zitplaats is toegewezen daarvan gebruik laten maken
  • Hygiënemaatregelen worden genomen
  • Stromen van bezoekers die samenkomen, worden gescheiden (ook voor zover het hun gebruik van sanitaire voorzieningen betreft)
  • Bezoekers moeten vooraf op gezondheid worden gecheckt
  • Deelname is alleen mogelijk met registratie

Uitzondering voor evenementen waarbij sprake is van doorstroom
Voor bijeenkomsten waarbij sprake is van doorstroom, zoals een braderie, geldt de verplichting tot registratie en placeren niet.

Aanvullende regionale maatregelen
In de veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Hollands-Midden, Kennemerland en Utrecht gelden sinds 20 september aanvullende maatregelen:

Meldplicht
Voor samenkomsten met meer dan 50 personen (exclusief personeel) geldt een meldingsplicht. Tenzij:

  • De bijeenkomst plaatsvindt in een eet- en drinkgelegenheid met horecavergunning en, als dat niet het geval is, de bijeenkomst noodzakelijk is voor de continuering van dagelijkse werkzaamheden en er maximaal 100 personen per zelfstandige ruimte aanwezig zijn
  • Er sprake is van doorstroom van bezoekers

Gezelschappen van meer dan 50 personen
Het is verboden in een ‘gezelschap’ van meer dan 50 personen samen te komen. Er is sprake van een gezelschap als de personen bij elkaar horen vanuit oogpunt van derelatie (bijvoorbeeld familie of een vriendengroep) of de aard van de gelegenheid (bijvoorbeeld een bruiloft of verjaardagsfeest).

Op dit verbod geldt een uitzondering voor leden van een (hobby- of sport)vereniging waarvan de leden in beslotenheid samenkomen en voor gezelschappen die voor de uitoefening van beroep of bedrijf samenkomen. Let wel, de meldplicht kan in dit geval nog steeds van kracht zijn.

22 september 2020

Column: Boulevard of broken dreams

Tijdens mijn reizen heb ik met regelmaat te maken gehad met het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ). Op bepaalde reizen waren zij deels opdrachtgever of reisden er afgevaardigden mee van dit departement. Op locatie heb ik met vele groepen op diverse bestemmingen borrels, toespraken, presentaties en alles van dat mogen bijwonen op Ambassades én residenties van de Ambassadeurs. Meermaals heb ik natuurlijk, en zo ook mijn reisgenoten, mijn ogen uitgekeken naar de pracht en praal van onze visitekaartjes in het buitenland.  Naast de formele agenda zijn er natuurlijk ook de (zeer) informele momenten en dan hoor je de echte en smeuïge verhalen. Zo weet ik sindsdien dat er op BZ een afdeling is dieformeel natuurlijk niet bestaat, maar stiekem, informeel wél. Deze mysterieuze afdeling in het souterrain wordt ook wel de Boulevard of Broken dreams genoemd. Even geestig als bedroevend.

Als je in het verre verleden eenmaal een betrekking had bij de overheid dan was dit een aanstelling voor het leven.  Met name onder de blauwbloedige corporale studenten was BZ een gewilde werkgever. Liefst via ‘het klasje’ via het netwerk opwerken tot een mooie buitenlandse post. Natuurlijk werkt het niet zo in de praktijk en dus zitten er bij BZ heel wat mensen na jaren over de wereld te hebben rondgezworven (op kosten van de belastingbetaler) met een ervaring rijker en een illusie armer nog steeds op het departement. Wat ze doen? Geen idee…  er wordt gezegd dat ze vaak te vinden zijn op deze Boulevard of Broken Dreams, opgezadeld met een of ander zinloze opdracht of rapport wat naar alle waarschijnlijkheid in een onderste bureaulade verdwijnt. En er werken meer mensen op deze afdeling dan dat wij willen weten.. Een chique Melkertbaan.

De Algemene rekenkamer kraakte dit jaar harde noten over de beveiliging van informatie die van en naar het ministerie van BZ gaat. Het ministerie maakt gebruik van elf systemen waarvan er maar één volledig is goedgekeurd.  ‘De reisadviezen zijn niet consequent’ stelde de Algemene Rekenkamer. (Overigens had dit onderzoek geen betrekking op Covid-19). Maar het geeft wel aan dat zaken in dit domein niet op orde zijn bij BZ, nou net het departement wat onze nationale reisadviezen coördineert. Deze reisadviezen bepalen een groot deel het actuele lot van de reisbranche. Het zal jullie niet zijn ontgaan dat logica van de actuele reisadviezen ontbreekt met alle gevolgen van dien.   Daarbij staan de reisadviezen van de verschillende Europese landen steeds vaker, zo niet bijna altijd,  haaks op elkaar waardoor het draagvlak begrijpelijkerwijs afneemt. Totale chaos ligt op de loer en wellicht de mokerslag voor de reisbranche. En zo vloeien wij als branche langzaam af naar de industry of broken dreams

Soms visualiseer ik me dat de coördinatie van de reisadviezen ook op deze afdeling gemaakt worden. Waarom ik dat denk? Omdat de mensen die hier werken naar het schijnt de link met de realiteit enigszins verloren hebben. En alleen van deze mensen kan ik dan het gebrek aan logisch inzicht absorberen.

Hoe dolgraag wil ik voor BZ en al haar buitenlandse collega’s een internationaal event organiseren zodat zij in alle rust en veiligheid kunnen broeden op een eenduidig Europese richtlijn voor reisadviezen. Er staan genoeg (lege) congres- en eventaccommodaties te springen om mooie en zinnige meetings te faciliteren….

Logo Motivation TravelLogo Motivation TravelLogo Motivation Travel

Top 5 personeelsreizen

Contact

  • Motivation Travel B.V.
    Van Woustraat 14
    3817 PG Amersfoort
    The Netherlands
  • +31-(0)33-4624662
  • +31-(0)6-25550596
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Logo Motivation Travel
  • Motivation Travel B.V.
    Van Woustraat 14
    3817 PG Amersfoort
    The Netherlands
  • +31-(0)33-4624662
  • +31-(0)6-25550596
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.