Europese vastgoedreizen in voorbereiding Met het nieuwe jaar voor de boeg zijn we alweer druk in voorbereiding voor diverse Europese vastgoedreizen. De ene opdrachtgever kiest een stad zelf uit en de andere laat onze kennis meewegen in de uiteindelijke keuze van een bestemming. En dat vinden we natuurlijk leuk. Dat betekent natuurlijk ook dat we zelf ook de stedelijke ontwikkelingen in veel steden volgen om onze opdrachtgevers goed te informeren. Eigenlijk zijn we ooit per toeval met de vastgoedreizen in aanraking gekomen maar vanaf de eerste reis heeft het ons enorm geboeid. Omdat we zelf vaak de reizen samen met onze opdrachtgever begeleiden zijn we nauw bij het programma betrokken. En ineens gingen we steden anders bekijken nu we met de experts op stap waren. De zogenaamde field trips waren echt een eye-opener. Of het nu woonwijken of grote multinationals zijn, ze hebben allemaal een verhaal waar zoveel factoren een rol spelen die zo enorm boeiend zijn. Stedelijke ontwikkelingsreizen zijn echt zo interessant en leren je echt naar een stad te kijken. En dan wel weer in een andere cultuur want daar houden we van! Weer eens wat anders dan met de Marco Polo gids in de hand en ja leuker dan met een app.
Booming Dublin Dublin was een paar decennia een stad waar de vooruitzichten niet echt florissant waren. De stad werd getekend door een hoog werkloosheidspercentage, veel sociaal lagere klassen en weinig stadsvernieuwing. Ierland, een land met een aparte status, en een eiland in Europa. Een land wat bijna gevangen was door de katholieke kerk en iedere modernisering tegenhield. Maar toen de globalisering begin jaren negentig eenmaal opgang kwam waren de de tijden niet meer te keren. De regering verlaagde eind jaren 80 de vennootschapsbelasting naar 10% en de basis van de aantrekkingskracht van vele internationale multinationals was gelegd. Bijzonder genoeg speelde veel van de nieuwe transacties zich af in de afgelegen Docklands waar niemand die er niets te zoeken had niet durfde te komen. Dus ook de overheid niet. En zo konden vele handelaren hun weg gaan in een vergeten gebied, want nu anno 2015 het bruisende zakelijke district van Dublin is. En reken maar dat juist in dit soort omstandigheden de handel met een sneltreinvaart de stad binnenkwam. In Ierland kon je zaken doen die je wellicht elders niet gedaan kreeg schreef ooit een oude bankier. Naast deze ontwikkelingen profiteerde Ierland van een enorme miljardensteun uit de EU en zo werd uit armoede een enorm kapitalisme geboren.
Stedelijke ontwikkeling Dublin
De snelle economische ontwikkelingen zijn niet onherkenbaar gebleven. Ik kom zelf al 15 jaar in Dublin en ik heb de stad per keer zien veranderen. Een welvaart die geen weerga niet kent, nieuwe kantoorpanden met zeer fraaie architectuur lijken als paddenstoelen uit de grond te komen.Historische gebouwen worden opgeknapt, prestigieuze uitdagingen worden aangegaan (zoals de ontwikkeling van het nieuwe campus terrein), een nieuwe state of the art convention centre en natuurlijk een nieuwe vliegveld. De bouwsector is ruim 16% van het bbp en dat is een zeer indrukwekkend percentage in Europa. Grote multinationals zijn neergestreken in Dublin, Google, Facebook, Linkedin, Paypal. Allemaal hebben ze een indrukwekkend flagship HQ in de Ierse hoofdstad. En deze bedrijven zitten hier niet alleen vanwege het gunstige fiscale klimaat. Ook de beroepsbevolking past de multinationals. Ierland kent een relatief jonge beroepsbevolking die het grootste aandeel op de arbeidsmarkt innemen. En deze welvarende generatie X en Y willen allemaal een goed huis wat de vraagprijzen tot bijna absurde bedragen doet stijgen. Daar waar Ierland vanwege pure armoede een emigratieland werd is het nu een trekpleister voor veel multinationals, onroerend goedmarkt, hippe en hard werkende jongeren waarop de stad volledig wordt ingericht. Een immigratieland dus. Kortom, voor vastgoedreizen en stedelijke ontwikkeling een zeer bijzondere bestemming (die helaas ook voor ons duurdere hotelprijzen kent). Gelukkig is een pint in Temple bar nog goed betaalbaar. En wat eigenlijk zo leuk aan de Ieren is? Ze zijn eigenlijk heel relaxed en gastvrij. De enorme economische ontwikkelingen maakt de Ier niet naast zijn schoenen doen lopen. Net als de jongens van U2. De kans dat je gewoon een pint met ze drinkt is gewoon aanwezig. Dus wie weet..
Specialist vastgoedreizen Motivation Travel organiseert met heel veel passie jaarlijks vele vastgoedreizen naar diverse bestemmingen in Europa en daarbuiten. We werken samen met vastgoedsociëteiten, projectontwikkelaars, NEPROM Vereniging van Nederlandse Projektontwikkeling Maatschappijen en vele vastgoed gerelateerde bedrijven en instellingen. De organisatie van vastgoedreizen is een mooi vak. Onderwerpen als stadsontwikkeling, projectontwikkeling (retail en commercie) worden op diverse bestemmingen bekeken. Soms nog in ontwikkeling en voor oplevering en soms al lang in gebruik. Het leuke van vastgoedreizen is om in een andere cultuur en vastgoedklimaat rond te kijken en te leren van een bepaalde aanpak. Ieder land en iedere stad heeft zijn eigen stedelijke ontwikkelingen waar altijd de nodige inspiratie en inzichten uit voortkomen. Wij maken niet alleen de logistieke boekingen maar denken ook mee in het evenwichtig samenstellen van een boeiend vastgoedstudiereis programma en faciliteren contacten. Retail, (concept) winkelontwikkeling, office markt, stadsvernieuwing, herontwikkeling. Kortom alle facetten die te maken hebben met vastgoedmanagement.
Vastgoedsocieteiten op reis Bijna iedere vastgoedsociëteit heeft een jaarlijkse studiereis op het programma. Tijdens deze vastgoedreizen staat natuurlijk het vak centraal maar verkennen we ook op een leuke en soms ludieke manier de stad of het gebied in een leuk teamverband. Door onze ervaring in vastgoedreizen hebben wij een stevig netwerk opgebouwd in het buitenland met betrekking tot contacten in de vastgoedsector. We kennen de juiste sprekers die een goed verhaal kunnen vertellen over de lokale markt en mogen we binnenkomen bij lokale projectontwikkelaars, makelaars. Omdat wij op de zijlijn een hele actieve en betrokken rol hebben begrijpen wij welke onderdelen een vastgoedreis tot een succes maken
Studiereizen inspireren
Samen met vakgenoten op pad betekent netwerken, kennis delen en ook inspiratie opdoen in een andere omgeving. Bijzondere architecten die prachtige gebouwen ontworpen hebben. Projectontwikkelaars die vertellen welke visie ze hebben gehad met de realisatie van een uniek gebouw. Nieuwe wijken bekijken of initiatieven waarmee gedurfd met nieuwe materialen is gewerkt of een nieuwe weg is ingeslagen en trendsettend zijn. En waarom lopen bepaalde concepten wel in bepaalde landen en sommige landen dan weer niet? Denk maar aan de Markthal in Rotterdam, vele buitenlandse markthallen waren ter inspiratie voor de uiteindelijk versie van de prachtige Markthal in Rotterdam. Naar het buitenland is zien, voelen, snuiven aan concepten. Proberen door de bril van een andere cultuur te kijken. En daarom houden wij zo van ons vak! En ja, soms mogen we ook al kijken bij een prachtig vastgoedproject. Zoals de onderstaande film, waar we te gast waren bij Unibail-Rodamco Corporate die de Mall of Scandinavia ontwikkelde. Na een indrukwekkende presentatie hebben we de Mall 6 weken voor oplevering van binnen mogen bekijken. Een unieke ervaring.
Wilt u ook meer informatie over de organisatie van vastgoedreizen? Neem dan gerust contact op met Marije Breuker via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mice Travel Beurs Welliswaar niet zo groots opgezet als de internationele Incentive beurs in Barcelona maar net zo leerzaam en gezellig was de (10e!) editie van de Mice Travel fair gisteren in Amsterdam. Ik was er nog nooit geweest, maar bij binnenkomst was ik meteen al meteen onder de indruk van het bijzondere College hotel. Het leuke van dit hotel is dat het grotendeels gerund wordt door de talenten van de toekomst. Super om te zien hoe ROC studenten vol passie de handen uit de mauwen steken en hele goede gastheren en dames waren! Bij binnenkomst stuitte ik al meteen op een hotellier pur sang, Frank Breuker (nee geen familie). Frank is vol energie en passie aan de slag gegaan bij Corendon en het is heerlijk om zijn bevlogenheid voor het vak aan te horen. Je voelt en proeft de liefde voor het vak in iedere adem en zucht. Genieten dus!
Organisatie persooneelsreizen Tijdens deze Meeting en Incentive Travel Fair heb ik weer veel (bevriende) vakgenoten gesproken en kennis opgedaan voor de organisatie van o.a. personeelsreizen. Zo kwam ik in contact met bijzondere mooie, niet al te grote hotelketen in New York de Kimpton hotels. Prachtige hotels, niet de massa, waanzinnige dakterrassen die uitkijken over New York. Stel je voor dat je hier je personeelsreis naartoe boekt en met zijn alleen staat te borrelen. zie filmpje. Een bezoek aan de Dublin stand deed me weer beseffen hoeveel ik van deze stad houd. Wij hebben talloze personeelsreizen naar Dublin georganiseerd en deze stad blijft een en al gastvrijheid waar we graag nog meer Incentive reizen naartoe organiseren. En wist u dat als je naar de USA vliegt je net zo goed via Dublin kunt vliegen, perfect voor groepsreizen want je kunt namelijk al je douane formaliteiten al op Dublin regelen. Overbrugt je stopover tijd en veel minder druk! Geleerd dat de Thalys, geliefd bij personeelsreizen, nu undercover veiligheidsmensen aan boord heeft.
MICE Awards
Zoals iedere editie zijn er tijdens de MICE Travel Fair Awards in de wacht te slepen. Persoonlijk vind ik dit een beetje een suf gebeuren, want het is totaal niet duidelijk wat de criteria zijn waarom partijen genomineerd zijn. Maar omdat het tijdens de borrel plaatsvindt vinden we het allemaal goed en worden de frontsende wenkbrauwen links en rechts uitgewisseld. Er wordt drie rondes hard geklapt en iemand loopt naar voren en krijgt een bos bloemen en natuurlijk de award. ( Beste airline werd KLM. Huh? Sorry maar vanuit mice perspectief is er geen beroerdere airline om mee te werken dan KLM, beste hotelketen werd Marriott, prima okay. Mice bestemming van het jaar werd Spanje. Okeeeee. Ik miste eigenlijk zoveel andere potentiele kanshebbers in het rijtje genomineerden. De trendaward ging naar Belfast, jammer voor Reykjavik want die verdienden hem ook zo! En toen kwam de personality award en die vond ik voor het eerst zo enorm terecht gekozen! Marielle den Hartog energiek voorzitster van MPI. Echt diepe buiging Marielle, van harte gegund!
Al met al dus een goede, gezellige en leerzame middag gehad. Organisatie bedankt!