Op reis met de zaak: ‘Het zijn geen snoepreisjes’
Motivation Travel in Amersfoort organiseert incentive reizen, bedrijfsuitjes en studiereizen naar het buitenland
Het bedrijf bestaat vijftien jaar, maar eigenaresse Marije Breuker raakte al veel eerder behept met het reisvirus. Na de havo wilde Marije Breuker naar de hogeschool voor toerisme, maar die wens ging toen niet in vervulling. Ze viel door loting buiten de boot, ging vervolgens naar het vwo en daarna een jaar als au pair naar Frankrijk.
Na terugkeer in Nederland studeerde ze internationaal management aan de heao en belandde uiteindelijk alsnog in de reiswereld. Ze werkte bij reisverzekeraar Unigarant en als docent vrijetijdskunde bij hogeschool Inholland, waarna ze aan de slag ging bij een incentive reisbureau. Daar vond ze haar draai en in 2004 besloot ze voor zichzelf te beginnen met Motivation Travel. ,,Gewoon vanuit mijn thuiskantoor met een website”, zegt Breuker.
,,Nu denk ik wel eens: hoe heb ik dat ooit voor elkaar gekregen? Als ik nu dertigers hetzelfde zie doen, hou ik mijn hart vast, want de regelgeving in de reisbranche is zo ontzettend veranderd in de loop der jaren. Om reizigers te beschermen is de aansprakelijkheid voor reisorganisators heel groot geworden. Dit betekent dat ons risico tot in de tonnen aan euro’s kan oplopen per trip. De kans dat er iets fout gaat tijdens een georganiseerde reis is vrij klein, maar je loopt wel degelijk een risico. Als om wat voor reden dan ook de vlucht uitvalt, kunnen claims van klanten hoog oplopen. En dan heb je ook nog aanbetalingen gedaan voor allerlei reserveringen op de plaats van bestemming. Dat geld moet je ook maar zien terug te krijgen. Je hebt dan zelf niks fout gedaan en alles goed voorbereid, maar ineens ben je theoretisch failliet want je kunt je niet overal tegen verzekeren.”
Met haar lange staat van dienst kent Breuker alle tricks of the trade. De branche is klein en bestaat voor een groot deel uit wat zij ‘splinterbureaus’ noemt. Haar bedrijf Motivation Travel is een van de bekendere bureaus in de incentive (motiverende bedrijfsreizen) wereld. Maar ze heeft nog steeds kantoor aan huis en werkt zonder vast personeel.
Opboksen
Ook bij veel van haar collega’s is het personeelsbestand minimaal en zelden groter dan vijf medewerkers. Ze moeten opboksen tegen grote touroperators als ATP en CWT die voornamelijk multinationals als klant hebben. Waar Breuker zo’n tien tot vijftien keer per jaar zelf als reisleider van haar trips fungeert, werken deze reisorganisaties op een heel andere schaalgrootte. ,,Ik ben echt het gezicht van mijn bedrijf. Aan de ene kant is dat heerlijk, want ik kan snel schakelen als dat nodig is. Maar het is eigenlijk heel extreem. Je gaat op pad met de meest uiteenlopende groepen mensen naar boeiende bestemmingen met allerlei activiteiten daaraan gekoppeld. En daarna zit je opeens weer een tijd in je eentje thuis op kantoor.”
In de afgelopen vijftien jaar is er veel veranderd in haar branche, erkent Breuker. Incentives kwamen in een kwaad daglicht te staan door fraudeonderzoeken en schandalen. Dat hakte er flink in. ,,Uitnodigingsreisjes van leveranciers zijn vrijwel verdwenen. Voorheen gingen er bijvoorbeeld vliegtuigen vol met toeleveranciers van bedrijven naar de Olympische Spelen, maar dat is nu toch wel flink afgenomen door de strenger geworden controle op regelgeving bij het bedrijfsleven en de overheid. En de Werkkostenregeling (WKR) die enkele jaren geleden is ingevoerd heeft enorme invloed gehad op het organiseren van bedrijfsfeesten en -uitjes.”
Naast bedrijfstrips organiseert Motivation Travel steeds meer studiereizen. Die maken inmiddels al de helft uit van het aantal reizen dat Breuker samenstelt. Zo regelt ze studiereizen voor de branchevereniging van projectontwikkelaars. ,,Daaronder vallen ook reizen met wethouders en directeuren stedelijke ontwikkeling van gemeenten. Er ging onlangs al een aantal projectontwikkelaars met de trein naar Parijs en binnenkort gaan ze samen met de wethouders in een bus naar Lille en Gent. Kwalitatief hoogwaardige reizen waarvoor je dus niet heel ver weg hoeft te gaan. En niet met het vliegtuig, want zo werkt het tegenwoordig bij veel gemeentebesturen. Zij stellen voorwaarden aan zulke trips, anders gaan hun wethouders niet mee.”
Studiereizen
Het zijn absoluut geen snoepreisjes, maar intensieve studiereizen waar van ’s ochtends acht uur tot ’s avonds zeven uur een vakinhoudelijk programma wordt afgewerkt, geeft Breuker aan. ,,Veel projectontwikkelaars gaan op deze manier op inspiratiereis naar buitenlandse steden om te kijken hoe daar projecten worden ontwikkeld, steden zijn ingericht en hoe de investeringscultuur en het overheidsmodel in elkaar steekt. Kijk maar eens hoe een stad als Manchester zich dankzij een visionair beleid heeft ontwikkeld tot een zakelijk vestigingsalternatief voor Londen.”
Als reisprofessional is Marije Breuker intussen wel wat gewend, maar krijgt ook zij nog wel eens een wow-moment? ,,Zeker! Als ik mensen intens zie genieten en overrompeld worden door wat ze is aangeboden. De adrenaline van een groep kan dan helemaal overslaan op mijzelf. Dan kom ik ook weer vol met energie thuis.”
Elk bedrijf dat Motivation Travel benadert wil een trip met een ‘wow-effect’ zegt Breuker.
Maar mede aangedreven door de WKR ontwikkelen incentives zich sterk op inhoud. ,,Het moet ook ergens toe dienen, betekenisvol zijn. Dan worden dialoogsessies en activiteiten voor een goed doel in het programma verwerkt en komt vaak de yogalerares ook even langs. De activiteiten zijn ook sportiever van aard. Er wordt veel meer met z’n allen geknald.”
Bron: https://www.ad.nl/amersfoort/op-reis-met-de-zaak-het-zijn-geen-snoepreisjes~a4b45078/