Column Marije Breuker: Outside the Box #OTB

Out of the box, een bijna klassiek container- c.q. managementbegrip waar menig incentive-briefing mee opent. De opdrachtgever wil wat  ‘anders dan anders’. De termen creatief en verrassend domineren de brainstormsessie.  Wikipedia vermeldt overigens dat out of the box een term is ‘voor producten die geen tot weinig installatie behoeven’. Een out of the box gedachte is dus eigenlijk helemaal niet creatief, het is juist heel voorspelbaar. Gewoon plug en play eigenlijk en dat willen de meeste opdrachtgevers dus vooral niet…ehhh out of the box wordt dus eigenlijk mee bedoeld ‘outside the box’. Nu ik dit schrijf visualiseer ik een soort van hilarische Juf Ank scène die de verwarring van de begrippen even piekfijn in de boardroom corrigeert. Lol.

Bezinken

In corporate land worstel ik mij door de managementtermen en probeer ik de verwachtingen van de ‘outside the box’klantgedachte te laten bezinken. De uitkomt is vaak dat een outside-the-box-bestemming verrassend, ongerept en het liefst nog een beetje rauw moet zijn. (en niet onbelangrijk, veilig). Iets wat daarbij ook gewoon smuckt en écht indruk maakt op Insta zeg maar. #Vetgaaf dus.

Gelukkig openen vele luchtvaartmaatschappijen nieuwe routes die het aanbod van verrassende incentive bestemmingen breder maakt. En gelukkig zijn een paar klassieke incentive bestemmingen weer letterlijk en figuurlijk helemaal terug op de kaart. De incentive markt verrijkt zich vandaag de dag met een mooi en afwisselend palet aan (nieuwe) incentive bestemmingen die meer dan ‘outside the box’ waardig zijn.

Geweldige bestemmingen

Marrakech, gelukkig weer helemaal terug,  blijft een van de meest geweldige incentive bestemmingen. Op maar 4 uren vliegen opent zich een sprookjeswereld waar geweldige incentive programma’s grote impact maken. Tot mijn grote vreugde vliegt Transavia.com nu ook op Beiroet, de parel van het Midden-Oosten waar cultuur, sfeer en club life mooie incentive elementen bieden. Georgië (met dank aan Wie is de Mol 2018) wordt ook meer gevraagd hoewel dat logistiek nog wel een uitdaging is. Een kwestie van tijd, maar het komt. Taipei biedt een geslaagde combinatie van fascinerende en op het oog contrasterende ontwikkelingen: van beroemde architectonische hedendaagse hoogstandjes tot traditionele culturele bezienswaardigheden. Terecht wint Mallorca weer aan populariteit op de incentive markt, het eiland heeft zoveel ongerept gebied met aanknopingspunten voor een prachtig incentive programma wat menigeen verrast. Puglia in Italie met aanvlieghaven Brindisi is ook echt vernieuwend en rauw Italiaans waar je de scènes van de  Bertoli reclame in no time visualiseert.

Bijzonder

En dan Belgrado! Over outside the box gesproken. En een stad die helemaal weer , zeer terecht, op de kaart staat is vernieuwd Malaga. Een outsider met een goede come back dus. Heel verrassend is ook Riga, gelegen tussen twee werelden. (EU en Rusland) Deze botsing van culturen zorgt voor een creatieve, alternatieve scene met een scala aan bijzondere teambuilding activiteiten. En dit is nog maar een kleine greep uit de mooie lijst bijzondere –outside the box–  incentive bestemmingen.

Wat wil de opdrachtgever dan nog meer? Men is op zoek naar meer content (mede goed voor de WKR), bijvoorbeeld Sillicon Valley,  meer participatie op lokaal niveau met betrekking tot goede doelen projecten, meer bijzondere  en aparte activiteiten die in relatie staan met de cultuur. Er zijn dus heel veel incentive bestemmingen die  inspirerende en verrassende  incentive programma’s aanbieden die zelfs voor de bereisde generatie Z nog vaak onbekend terrein zijn. Ik kan niet wachten om de hashtacks #OTB voorbij te zien komen op Insta waar de magie vanaf spat.

Mooie incentive naar Lapland

Afgelopen weekend reisde weer een mooie incentive groep af naar het hoge Noorden. Het is mooi om te zien dat bedrijven de incentive reis nog steeds gebruiken om medewerkers te belonen. Deze groep had een bepaalde omzet gehaald en daarom mochten alle sales werknemers naar Lapland afreizen. Na weken van voorpret inclusief een mooie incentive campagne kon de groep dan eindelijk op het vliegtuig stappen met natuurlijk een leuke warme jas met bedrijfslogo.

De aankomst in Lapland had niet spectaculairder kunnen zijn, volop in het Noorderlicht. De draaiboeken kunnen tot in de puntjes verzorgd zijn, maar eerlijk is eerlijk, dit kan je niet plannen, wat was dat bijzonder! De groep vertrok vanaf de luchthaven direct door naar een prachtige lodge waar aan alles gedacht was. De gasten verbleven in kleine bungelows die goed uitgerust waren met alles wat je nodig heb en het verblijf aangenaam maakt. Tot in de puntjes verzorgd.

De eerste dag ter plaatse werd ingevuld door een prachtige tocht met een snowscooter safari. Een prachtige tocht over zee en door de bossen waar de sneeuw met een dikke laag de bomen decoreerden. Winterwonderland xl.

De andere dagen werden afgewisseld met een indrukwekkende once-in-a-lifetime husky tocht. Dit is wat een incentive zo enorm bijzonder maakt, van hoogtepunt naar hoogtepunt. De hondjes stonden al luid blaffend te wachten op de gasten om ze vervolgens op een prachtige tocht mee te nemen door het mooie Lapse landschap. Natuurlijk werd er ook een grote jongensdroom waargemaakt door te karten op het ijs en met volvo’s te rijden die nou net voor de gelegenheid even waren versleutelt, het stuur was in tegengestelde richting gezet wat de hilariteit natuurlijk wel aanstrekte!

Incentive programma’s en campagnes zijn een hele goede meetbare methoden om de omzet te verhogen. Het stimuleert de medewerkers enorm om net even een tandje harder te lopen. Want wie wil er nu niet beloond worden met een mooie onvergetelijk verzorgde reis naar Lapland of andere bijzondere bestemming?

Motivation Travel organiseert niet alleen incentive programma’s maar ook incentive programma’s die compleet zijn afgestemd op de wensen van de klant. Samen mooie projecten ontwikkelen, dan ontstaat er magie!

Wil je meer weten over de organisatie van incentive reizen? Neem dan contact op met Marije Breuker Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Werkkostenregeling en bedrijfsuitjes naar het buitenland

Eindelijk goed nieuws van het ministerie van Financiën voor de incentivebranche! Er komt een verruiming van de onbelaste vergoeding van de werkkostenregeling. Dat heeft natuurlijk een gunstig effect op de belasting van incentive reizen, personeelsreizen, bedrijfsuitjes naar het buitenland en jubileumreizen.

Wat gaat er veranderen voor de werkkostenregeling met betrekking tot bedrijfsuitjes naar het buitenland?

Vanaf 1 januari 2020 mogen werkgevers in plaats van 1,2% 1,7 % onbelast vergoeden of verstrekken. Overigens geldt dit verhoogde percentage alleen voor de eerste € 400.000. Daarna geldt de 1,2% weer.

Alle beetjes helpen natuurlijk en daar is de incentive branche natuurlijk heel erg blij mee, vindt Marije Breuker van Motivation Travel. Hopelijk wordt dit percentage de aankomende jaren nog verder opgerekt. Motivation Travel houdt de ontwikkelingen omtrent de werkkostenregeling nauwlettend in de gaten en informeert haar klanten zodra er een update is.

Motivation Travel bestaat 15 jaar!

23 januari 2004. De dag dat ik mijn bedrijf inschreef bij de Kamer van Koophandel en officieel in business ging. Een grote stap in het diepe wat me zoveel moois en bijzonders gebracht heeft. Cijfers zeggen mij nooit zoveel maar toch betrapte ik me er de afgelopen dagen op dat ik er stiekem toch wel mee bezig was. 15 jaar ondernemen. Een derde van mijn leven. Een heel deel van mij. Ik was ook 15 toen ik mijn krantenwijk begon. Een pittige winter, door guur weer en wind de krant in 156 brievenbussen doen en daar per maand nog geen honderd gulden voor kreeg. Maar een soort van American Dream lonkte. Van krantenmeisje tot ondernemer…dat zou de weg moeten worden en dat werd ook de weg. Hoewel ik toen droomde van een grote onderneming werd het een kleine, maar groots door klein te blijven.

Nog vaak haal ik dat gevoel terug. Half vijf mijn bed uit en mensen blij maken met hun krantje voor zeven uur. Dat blij maken van mensen is er nooit uitgegaan. Het werd een rode lijn. Het past bij me. Ondernemen is het mooiste wat er is, de vrijheid, het proberen, zelf de regie houden. Het waren jaren met ups en downs die er vanzelfsprekend bij horen maar niet altijd vanzelfsprekend te behappen waren. Het succes van ondernemerschap vertaalt zich niet alleen in cijfermatige resultaten maar het mooiste is misschien nog wel de persoonlijke zoektocht naar je bestemming vinden en die bestemming wisselde ook nogal eens. Man o man wat heb ik dankzij mijn klanten mooie dingen mogen meemaken, organiseren, kunnen groeien, enorm op mijn bek gegaan en elke keer toch weer opgestaan.

Voor mijn gevoel op de hoogste toppen gestaan en het kleinste stroompje in het dal van dichtbij gezien en alles ertussenin. Alle etappes gaven inzichten, verbeteringen, huilbuien, geloof en ongeloof, maar de wil om door te zetten brachten me altijd weer op de goede weg voor zover die te definiëren is. De passie voor het mooie reis vak bleek altijd het enorme fundament waarop ik weer verder ging, weer een jaar erbij, soms afgesloten met dikke vette cijfers soms met kleine rode cijfers, alle varianten gezien en gevoeld. Nooit opgeven en dan komt vanzelf jaar 15 in zicht. En ook toen Charlotte mijn leven verrijkte was het weer zoeken naar een nieuwe manier van ondernemen, nieuwe wegen zoeken en al helemaal toen ik er alleen voor kwam te staan. Haar rijkdom is met geen pen te omschrijven, maar het zelfstandig ondernemen met haar erbij was ook een ingewikkelde combinatie waar ik veel mee geworsteld heb.

Weer de juiste koers vinden die het meeste recht doet aan alles wat je lief en dierbaar is. Dat was heel intens in alles. Het afgelopen jaar heb ik enorm veel in mijzelf geïnvesteerd, een vol jaar wekelijks een sessie psychotherapie gevolgd bij de beste psychologe die ik me maar wensen kon. Een reis op zich met waanzinnige ontdekkingen. Geleerd dat geven een groot goed is wat bij me hoort, goed voor anderen zorgen maar vooral mezelf niet teveel in de schaduw hoef te zetten. Zelf ook trots mag zijn op wat ik bereikt heb. Niet alleen in de harde cijfertjes maar vooral ook in gevoel. Soms hoef je geen besluiten te nemen maar enkel en alleen op je eigen kompas te vertrouwen. En dan ontstaan er uit je eigen gevoel echt mooie dingen en ontwikkelingen en dan komen er dierbare mensen, klanten vanzelf op je pad. Niet meer de regie voeren op basis van een businessplan maar op basis van je hart en berusten dat genoeg genoeg is en mooi tegelijk. Vertragen als ik de behoefte heb en versnellen als het goed voelt. Beide varianten toelaten, benutten en aan toe geven.

Het werkt als je eraan werkt, van krantenmeisje van 15 naar 15 jaar ondernemer. 23 januari 2019. Ik ben dankbaar om veel en aan veel mensen en o zo trots. Met 0 euro begonnen, geen lening, geen investeerder, geen gift, alles zelf gedaan. Een mooie droom waargemaakt…Happy 15! Reisgroet, Marije Breuker

Bedrijfsuitjes trends naar het buitenland voor 2019

Allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor dit mooie nieuwe jaar! We klimmen op naar 2020 wat altijd jaren geleden nog zo ver weg leek en nu is het bijna zover, maar eerst staat dit hele mooie reisjaar ons nog te wachten. De eerste incentive reizen, jubileumreizen en meetings staan alweer gepland voor dit jaar. Het zijn hele gewaardeerde klanten die gelukkig begrijpen dat lang wachten helemaal geen zin heeft want dan betaal je vaak dure tickets en is niet alle keuze aan restaurants en hotels meer beschikbaar.

  1. Veel meer digitale programmaboekjes
    Ik ben zelf groot fan van mooie bijzondere reisfoto’s en die komen altijd zo prachtig naar voren in geprinte programmaboekjes. Maar eerlijk is eerlijk, de deelnemers van de studiereizen, personeelsreizen en jubileumreizen gaan ook met hun tijd mee en steeds vaker ontwikkelen wij een app waarin wij het complete reisprogramma, deelnemerslijsten en locaties verwerken. En het ziet er ook erg fancy uit de hele tijd dus ik vind het geen verkeerde ontwikkeling. Alle data staat centraal, een onderlinge chat functie, snel dingen kunnen aanpassen (wat natuurlijk altijd gebeurd tijdens een reis). Een trend die ik toejuich!
  2. Meer transparantie in offertes
    Motivation Travel offreert al sinds haar oprichting in 2004 met een geheel open calculatie voor al haar personeelsreizen, meetings, incentive reizen en bedrijfsuitjes. Vertrouwen is de basis van de samenwerking en volledige transparantie hoort daarbij. Het werkt zo lekker efficiënt, geeft snelle inzichten in de kostenverdeling. De opdrachtgever kan daarom goed zijn afwegingen maken. En het resulteert ook dat wij samen als co-partners openlijk kunnen praten over besluiten die genomen worden waar ook het budget een belangrijke factor speelt. Motivation Travel beargumenteert al haar inzet, dekking eigen kosten en uiteindelijke winstpercentage. Er zijn veel concollega’s die dit niet aandurven, maar goed anders zijn we altijd wel een beetje geweest. En het werkt zo heerlijk, geen gedraaikont, geen gedoe, gewoon daar samen over sparren waar het om draait.
  3. Groei incentive reizen bij opdrachtgevers
    Een prachtige ontwikkeling. Incentive reizen horen eigenlijk in iedere motivatiecampagne van een bedrijf. Motivation Travel ziet het als een mooie trend dat bedrijfsuitjes en incentive reizen weer aan kracht toenemen. En natuurlijk omarmt Motivation Travel deze trend. Wij zien de effecten bij de deelnemers van incentive reizen. Incentive reizen verbinden werknemers op een bijzondere manier die niet binnen het kantoor af te dwingen is. Een bepaalde loyaliteit en motivatie ontstaat wat mens en bedrijf nog dichter bij elkaar verbinden.
  4. Meer bescherming van de opdrachtgever
    Ieder bureau wat een pakketreis samenstelt is voor de wet een touroperator en daaraan zitten nu eenmaal verplichtingen om de reiziger (ook de Mice reiziger) te beschermen. De markt waarin bedrijfsuitjes, personeelsreizen en incentive reizen naar het buitenland worden georganiseerd bestaat uit veel kleine bedrijven. Op zich niets mis mee, want daar bruist het vaak van de passie en ondernemerschap. Daarom is Motivation Travel ook klein gebleven. Kwaliteit boven kwantiteit. In mijn volgende blog zal ik hier meer over schrijven.
  5. Meer inhoud en focus van bedrijfsuitjes
    Oké oke, het was de afgelopen jaren al een trend maar hij blijft maar meer terrein winnen en daarom vinden wij bij Motivation Travel dat hij in de top 5 trends van bedrijfsuitjes, incentive reizen en personeelsreizen, jubileumreizen naar het buitenland mag staan. Op zich ook geen


wonder, want dankzij de enorm strenge regelgeving rondom de werkkostenregeling (lees https://motivationtravel.nl/wkr) zijn de fiscale consequenties nogal verschillend als je louter leisure- of bedrijfsinhoudelijk gerelateerde activiteiten verbindt aan je incentive programma.

Motivation Travel heeft enorm veel zin om 2019 weer een mooie reisglans te geven en weer prachtige bedrijfsuitjes, incentive reizen, studiereizen, jubileumreizen en personeelsreizen te organiseren. Wil je een keer met ons sparren en kijken naar de mogelijkheden voor een bedrijfsuitje naar het buitenland? Bel dan Marije Breuker op 06-25550596 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Logo Motivation TravelLogo Motivation TravelLogo Motivation Travel

Top 5 personeelsreizen

Contact

  • Motivation Travel B.V.
    Van Woustraat 14
    3817 PG Amersfoort
    The Netherlands
  • +31-(0)33-4624662
  • +31-(0)6-25550596
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Logo Motivation Travel
  • Motivation Travel B.V.
    Van Woustraat 14
    3817 PG Amersfoort
    The Netherlands
  • +31-(0)33-4624662
  • +31-(0)6-25550596
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.