Ruim een half jaar kwam ik in contact met een nieuwe opdrachtgever/ondernemer die uitblonk in twee dingen die mij opvielen. (hij zal vast nog meer kwaliteiten hebben). Ten eerste was hij een super sportieve ondernemer wat je duidelijk terug zag in zijn drive. Ten tweede was hij zijn medewerkers zo enorm dankbaar voor alle groei van de afgelopen jaren die ze als team bereikt hadden dat hij hen wilde belonen met een mooie en vooral bijzondere incentive reis. De brainstorm duurde niet lang. Er werd een bijzondere incentive reis naar Lapland geboekt.
Lees meer
Eigenaar van Motivation Travel en oud-voorzitter van Site Nederland. Marije Breuker initieert een bijeenkomst voor alle branchegenoten die zich bezighouden met incentive reizen, personeelsreizen, jubileumreizen. Met name de nieuwe richtlijn pakketreizen die per 1 juli van kracht gaat zal bovenaan de agenda staan. Een van de belangrijkste onderdelen uit deze nieuwe richtlijn pakketreizen is de insolventiedekking van de incentive bureaus.
Eigenlijk is dit al vele jaren verplicht maar de zelfstandige en soms kleine incentive bureaus hebben hier vaak geen en wellicht te weinig aandacht aan besteedt aldus Marije Breuker. Maar als de branche zich echt wil professionaliseren dan zal ze mee moeten gaan. Als je pakketreizen organiseert dan zal je dus een insolventiedekking moeten hebben jegens je klanten. Er is geen andere keuze, de wet schrijft het voor. Ook wel begrijpelijk want er worden enorme bedragen overgemaakt aan de incentive- en eventbureaus. Alle bureaus die vanaf nu een combinatie van reisdiensten aanbieden, moeten zich goed realiseren dat ze dat in het kader van de nieuwe richtlijn geen bemiddelaar maar reisorganisator zijn. De wet schrijft voor dat je je moet verzekeren tegen financieel onvermogen en daarbij hoort natuurlijk ook een goede touroperator aansprakelijkheid bij.
Marije Breuker weet vanuit haar eigen onderneming dat dit kostbare voorzieningen zijn ter bescherming van haar klanten. Maar het straalt wel professionaliteit uit. En eerlijk is is eerlijk, het moet gewoon. De wet schrijft het voor. De ACM gaat gegarandeerd controles uitoefenen en dan wil je gewoon niet aan de foute kant van de lijn staan. Hoe hoog de boetes zullen zijn weet zij niet, maar die zullen zeker niet mals zijn.
Marije Breuker spreekt op dit moment veel met concollega’s en zij begrijpt dat veel bureaus (inclusief haar eigen bureau) nog een stap moet nemen, namelijk insolventiedekking. Marije kan zich voorstellen dat het voor veel bureaus een zware financiële dobber is, in een markt die toch al marginaal onder druk staat als je het over verdiensten hebt. Maar de eventbureaus die 2 of 3 reisjes per jaar organiseren voor hun vaak vaste klanten zullen nu een duidelijke keuze moeten gaan maken. Het loont eigenlijk niet om al deze extra kosten op je hals te halen als je maar een beperkt aantal reisjes per jaar uitvoert. Marije Breuker vraagt zich af of de eventbureaus zich hier ook van bewust zijn.
Marije Breuker denkt en hoopt dat de incentive branche zich op termijn wel zal consolideren. De branchegenoten die nu hun kop in het zand steken en de boel niet regelen spelen met vuur en ik hoop dat de slecht professioneel aanbod niet meer beloond gaat worden. Eigenlijk wil je je niet ergens op kunnen onderscheiden wat gewoon wettelijk verplicht is. Marije Breuker zoekt de creativiteit liever in andere onderscheidende dingen.
Voor wie zich als incentive specialist wil aanmelden voor deze bijeenkomst kan je het beste een mail sturen aan Marije Breuker (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) de bijeenkomst vindt plaats op 6 maart in Hotel de L’Europe en is van 12.00-14.00 uur.
Een bedrijfsuitje of personeelsreis naar Dubai organiseren? Een van de meest opkomende incentive reis bestemmingen van de afgelopen jaren is toch wel Dubai. Er zijn diverse goede redenen om Dubai te kiezen als incentive bestemming.
De weersomstandigheden zijn erg prettig. Het is er vaak lekker warm, zwoel en je kan veel activiteiten buiten organiseren. Alleen in de zomer moet je er echt niet komen. Dat is het veel te warm. No go dus vanaf mei – juni ongeveer. Zo na onze zomervakantie wordt het weer heel erg prettig in de Golf en gaan de temperaturen naar prettig. Maar goed, het klimaat is prettig, maar wat nog meer?
Voor velen is alleen de incentivereis naar Dubai al een groot feest. Wij vliegen vaak met de A380 van Emirates. Ja, dat is die dubbeldekker. Heerlijk toestel om in te vliegen. En de service van Emirates is gewoon een groot feest. Rond middernacht komt het toestel aan als je voor de dag vlucht kiest (dan doen de meeste groepen) zodat rond de klok van een uur ’s nachts een eerste borrel samen gedronken kan worden. Daarbij de vlucht naar Dubai is maar 6 uren en het tijdsverschil is relatief kort, namelijk twee uur.
Dubai is ook een hele veilige incentive bestemming. Er is geen geweld op straat. Het uitgaansleven is er rustig, ik heb met diverse groepen nog nooit een incident meegemaakt. Niet een. De hotels zijn natuurlijk ook geweldig en de keuze is zeg maar reuze. Van hele chique 7 sterren hotels tot 4 sterren hotels. Je betaalt in Dubai niet alleen voor de kwalificatie van de hotels maar ook voor de ligging. De stelregel gaat wel op; hoe dichter bij het strand hoe meer je betaald. Een goede ontwikkeling is wel dat er zo ontzettend veel in bijgebouwd (lokale vrienden zeggen echt teveel…) dat de prijzen niet meer zo krankzinnig zijn als een paar jaar geleden. Maar het ultieme wauw effect kan je ook bereiken door tijdens je incentive reis een nacht in een exclusief tentenkamp te boeken in de woestijn. Echt supergaaf! En tijdens een borrel komt er een demonstratie van een valkenier.

Incentive bestemming Dubai
Wat kan je allemaal doen in Dubai wanneer je een personeelsreis of jubileumreis naartoe wilt boeken? Natuurlijk mag een tocht door de woestijn niet ontbreken. De groep wordt opgehaald bij het hotel met fourwheeldrive auto’s en binnen een half uur sta je in de woestijn. Speciaal voor incentive reizen organiseren wij een setting waar iedereen van onder de indruk zal zijn. Alles tot in de puntjes geregeld. Een privé tentenkamp staat voor de groep klaar. Het kampvuur is aan en de drankjes staan klaar. Een borrel op een toplocatie. Nu wachten op de beroemde zonsondergang. Hierna zal er een lokaal diner worden klaargemaakt. Rond middernacht weer terug in het hotel. Echt, deze avond vergeet je echt nooit en nooit meer.
Maar Dubai heeft meer dan alleen woestijn. Wat dacht je van Beach games of een van de hagelwitte stranden of naar een van de enorm indrukwekkende waterparks. Met zijn alleen exclusieve toegang tot de hoogste toren de Burj Khaliffa. Of ga in de ochtend skiën in de indoorskibaan en in de middag skiën in de woestijn. Dunebashing en sandboarding dus. Echt een geweldige manier van teambuilding en veel lol.
En natuurlijk zijn er de water activiteiten. Per catamaran een mooie boottocht maken en de skyline van Dubai voorbij zien komen. Lekker een BBQ-lunch op de boot. Of per oude klassieke boot langs de oude kades in oud Dubai. Je waant je even terug in een heel ver verleden. Of wat dacht je van een watervliegtuig over Dubai. Een must do en het geeft je een prachtig luchtbeeld van alle aanleg van de eilanden.

Over die eilanden kan je trouwens ook fietsen. Heerlijk om een fietstocht door Dubai te maken. Dat kan trouwens ook heel goed in de Marina, helemaal in het zuiden. Lekker stekje. Over dat verleden gesproken, wat ik zelf heel bijzonder vind is een ontmoeting in het Sheikh Mohammed Centrum voor Cultureel Begrip (SMCCU), je gaat er in gesprek met lokale mensen die open staan om alles uit hun eigen cultuur en gewoonten te delen. Je wordt hier ontvangen in de indrukwekkende bezoekkamer, de Majlis, ,hierin krijg je alles te horen over de cultuur van de Emirati.
Met de prachtige skyline kom je soms ogen tekort. Maar iedereen wil toch echt wel eens zelf voet zetten in het o zo bekende Burj Al Arab hotel. De meeste incentive groepen willen graag helemaal boven een high tea. Op 440 meter hoogte heb je echt een fenomenaal uitzicht over Dubai. Ik heb het een paar keer gedaan en het is echt super tof!
Kortom, Dubai is een hele goede bestemming voor incentive reizen, personeelsreizen en studiereizen. Wil je meer info en geprikkeld om meer te weten of Dubai? Neem dan contact met ons op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Hiep hiep hoera, vandaag bestaat Motivation Travel 14 jaar! Wat een gaaf en mooi getal. 14 jaar geleden reed ik dus naar de kamer van koophandel om me daar in te schrijven als ondernemer voor de organisatie van personeelsreizen, incentive reizen, jubileumreizen, bedrijfsuitjes naar het buitenland, studiereizen en meetings. Net als de opvoeding van je eigen kind durf ik te zeggen, de tijd is voorbij gevlogen!
Ik ben zo enorm dankbaar dat ik zoveel mooie dingen heb mogen meemaken, Olympische Spelen, de inauguratie van Obama in een ijskoud Washington, vaak een incentive naar Lapland, wintersport met het personeel naar de Alpen, personeelsreizen naar Parijs of juist een personeelsreis naar Valencia. Een incentive reis naar Dubai of juist een incentive naar Zuid-Afrika. Studiereizen naar Dublin, of naar India.
Ik ben zo vreselijk dankbaar voor alle mooie momenten die ik vanaf de zijlijn heb mogen meemaken. Zonder mijn klanten was dat niet gelukt. Opdrachtgevers die vertrouwen in mij hebben gehad en nog steeds hebben. Vaak wordt mijn enthousiasme geprezen en doorzettingsvermogen benadrukt (want ja dat heb je wel nodig, ik noem het loyaliteit aan de klant) en daar ben ik veel mensen heel heel dankbaar voor. Ik organiseer met heel mijn hart en passie reizen voor elke klant die ik lief heb. Het is ook een vorm van liefde. Anders maak je niet het beste in elkaar los.
En ja het is hard werken, voor en achter de schermen. Maar geen moment heb ik ooit ander werk willen doen. Hoe gaaf is het om van je hobby je werk te maken. Soms zie ik nog de eerste offertes voorbij komen, ik kan mij niet inhouden te lachen. Maar het werkte en de inhoud was echt goed. Nu 14 jaar later worden de meeste offertes helemaal gestyled, is er veel meer story telling aan verbonden en schrijven we veel meer een echt incentive verhaal verweven met de missie van de klant. Creatieve campagnes voor grote en sterkte merken. Die ontwikkeling is ook heel gaaf om door te maken en natuurlijk kost het heel veel tijd om de juiste toon te vinden, de juiste sfeer. Met echte smaak een pakkend verhaal schrijven. Voelen en kijken wat bij je past maar uiteindelijk is er wel ontwikkeling en dat is gaaf! Blijven innoveren, maar daar ben je ook ondernemer voor.
Ik heb de markt zien veranderen. De werkkostenregeling voor incentive reizen die zijn intrede heeft gedaan. De budgetten zijn veranderd. De verantwoording is zwaarder komen te wegen en helaas, maar wel eerlijk, loyaliteit is soms minder sterk dan dat je zou wensen. Die vind ik nog wel eens lastig. Samen in processen groeien lijkt soms niet meer de visie. Daar probeer je bij te sturen en te coachen waar mogelijk. Dat lukt soms en soms ook niet. Accepteren en focussen op klanten die wel in de lange termijn dimensie geloven, je creativiteit waarderen en samen de mooie (voor)reis willen maken. Hoe grappig was het toen ik begon dat je € 70 betaalde om een maand lang bovenaan google te staan in jouw branchecategorie, nu 14 jaar later is dit onbetaalbaar geworden (helaas)
Motivation Travel is meer de creatieve concepten kant op gegaan. Meer beleving en verhaal concept aan de incentive reis toevoegen. Als dat helemaal tot uitvoer komt en je ziet de successen ontplooien dan is dat vreselijk gaaf dat gevoel, daar doe je het allemaal voor! Ik blijf door ontwikkelen en ik hoop met Motivation Travel nog heel erg veel mooie incentive reizen en concepten uit te mogen uitvoeren! Want een ding staat, ik hoop nog heel veel jaren mooie incentive reizen, campagnes, personeelsreizen, bedrijfsuitjes naar het buitenland en studiereizen te mogen organiseren. Wil je ook sparren over de diverse mogelijkheden voor een incentive reis? Klik dan hier en ik kom graag vrijblijvend in gesprek!
Maandag 15 januari. Het is vandaag officieel Blue Monday. Geen idee wie het ooit bedacht heeft. Er zijn verschillende verklaringen voor dit fenomeen. Een ervan is dat het een pr-stunt zou zijn van een reclamebureau om vakanties te promoten. Ik kan er wel om lachen, maar snap het wel. Net uit het diepste van de winter gekropen hebben we allemaal wel zin een in een lekker portie zon (zee, strand). Begin januari plannen bedrijven ook weer hun jaaragenda en het bedrijfsuitje naar het buitenland is er een van. En daar zijn wij als branche natuurlijk heel erg blij mee.
Populaire bestemmingen bedrijfsuitje naar het buitenland

Bron Telegraaf
De vakantiebeurs vond afgelopen week weer plaats in Utrecht (waar ik natuurlijk ook aanwezig was om onze vaste leveranciers te begroeten en diverse mooie lezingen bij te wonen) en daar werden naast diverse vakantie awards ook de meeste populaire vakantie bestemmingen in een mooi lijstje benoemd. Ik heb niet altijd wat met deze lijstjes, maar ok. Calibrie staat bovenaan in een van deze lijstjes en ik ben het geheel eens, Sicilië is een prachtige bestemmingen voor personeelsreizen en
incentivereizen of voor bedrijfsuitje. Gdansk staat er ook in, daar ben ik nog nooit geweest, dus snel maar eens een kijkje nemen. Welk land ik wel steeds populairder zie worden in Iran. Ook nooit geweest.. het schijnt er echt prachtig te zijn en werkelijk zo gastvrij. Vorig jaar ben ik in Libanon geweest en dit is ook zo’n land dat zo lang op mijn lijstje staat. Of het echt een land is waar een bedrijfsuitje naar toe gaat vraag ik me af. Ik vrees van niet in alle eerlijkheid.
Met het personeel op reis
Maar waar ga je dan naartoe dit jaar met je personeel als je een bedrijfsuitje naar het buitenland plant? Marokko, ook in het lijstje, komt gelukkig weer terug en daar ben ik heel blij mee want man o man wat is dit een te gek land waar je hele mooie incentive reizen naartoe kan organiseren. Gelukkig hebben we ook dit jaar Marrakesh weer in het lijstje van de opdrachten staan! Motivation Travel won een hele mooie pitch en dit wordt echt een waanzinnig programma naar Marrakesh. Maar Rome, Wenen, en vooral Lissabon worden veel aangevraagd.
Bedrijfsuitje naar Lissabon
Lissabon is een hele populaire bestemming op dit moment voor incentive reizen. En geen wonder, want Lissabon biedt een breed scala aan incentive mogelijkheden. Zo kan je met Go Cars een leuke verkenningsroute maken. Een culinaire ontdekkingstocht organiseren door de oude binnenstad en zijn er prachtige venues waar je events kunt organiseren. Ook het achterland biedt een mooie aanvulling op een mooie programma voor een bedrijfsuitje naar Lissabon. Ga met een Jeep via Sintra naar Cascais waar je onderweg allerlei stops kunt maken om samen met je collega’s leuke activiteiten kunt ontplooien op het gebied van teambuilding.

Genoeg ideeën dus voor een mooi bedrijfsuitje naar het buitenland zo op de blue Monday van dit jaar. Wil je meer weten over de vele mogelijkheden om met je collega’s naar het buitenland te gaan voor een incentive, personeelsreis of bedrijfsuitje? Neem dan hier op met MarijeBreuker. Ik adviseer je graag verder!