Corona dupeert reisorganisator Marije: ‘Ik denk dat er dit jaar geen reizen meer doorgaan’
HOE IS HET NU MET?In de rubriek Hoe is het nu met? zoeken we mensen op die een rol speelden in het nieuws van een of meerdere jaren geleden. Hoe gaat het nu met ze? Vandaag: Marije Breuker uit Amersfoort. ,,Angst is een veel grotere raadgever geworden”, constateert ze.
Op 25 juli 2019 vertelde Marije Breuker, die met haar bedrijf Motivation Travel al vijftien jaar maatwerkreizen voor grote bedrijven organiseert, dat het risico bij calamiteiten steeds meer bij de reisorganisator ligt. Bij calamiteiten kunnen touroperators enorme claims tegemoet zien.
En toen kwam corona. Een wereldwijde calamiteit.
,,Ja, het worstcasescenario in de reisbranche werd waarheid.”
Was je voor pandemieën verzekerd?
,,Ja. Mijn groepen zijn voor pandemieën verzekerd, maar verzekeringsmaatschappijen zoeken nu de uiterste juridische grenzen op. Ik ben er sinds de eerste week van maart mee bezig en het getouwtrek gaat tot de dag van vandaag door.”
Hoe kan dat?
,,Volgens de Europese richtlijn pakketreizen ligt het volledige risico van calamiteiten bij de touroperator. Een calamiteit brengt vaak kosten van repatriëring of extra overnachtingen met zich mee of klanten claimen hun aanbetaling, maar daarmee hebben wij hun vliegticket of hotelovernachtingen aanbetaald. Zolang verzekeringsmaatschappijen geen duidelijkheid bieden heb ik omzetverlies én claimschade waarvan ik niet weet of die vergoed wordt. Terwijl ik verzekerd was.”
Overleeft jouw bedrijf deze periode?
,,Mijn bedrijf is mijn passie, dat laat ik niet snel los. Gelukkig heb ik reserves, daar teer ik nu op in. En mijn klanten zijn begripvol, maar ik zie in de markt dat de rek er uit is. Het verdienmodel in onze business is marginaal en je kunt gigantische claims aan je broek krijgen. De regelgeving moet zeker veranderen, wil het nog leuk blijven.”
En zo niet?
,,Er zijn touroperators die zeggen: ‘Hoe leuk het vak ook is, dit risico valt niet te dragen.’ Voor deze weeffout in de regelgeving is nu wel aandacht in ‘Brussel’, maar het kan nog even duren voordat er iets veranderd.”
Wat was jouw laatste reis?
,,Ik was net terug uit Lapland, toen Nederland in lockdown ging.”
Hoe gaat het nu?
,,Ik denk dat er dit jaar geen reizen meer doorgaan. Mijn klanten zijn erg afwachtend. En terecht. Niemand wil met zijn bedrijf in een superspreadevent terechtkomen. Ik werk met grote klanten en grote budgetten. Ik merk dat ze nu eerst een (financiële) risicoanalyse maken, voordat we het over de inhoud van de reis hebben. Voor corona was dat omgekeerd. Angst is een veel grotere raadgever geworden. Daardoor gaat het van uitstel naar afstel; bedrijven durven geen data meer te noemen.”
Welke opdracht gaat bijvoorbeeld niet door?
,,Onder andere een grote opdracht in Zwitserland, waar het bedrijf een hele berg had afgehuurd voor een inhoudelijke trainingssessie. Ik baal echt dat die niet doorgaat.”
Heb je andere inkomsten?
,,Ik geef lessen Eventmanager aan de Hogeschool Utrecht. Gelukkig kan ik in het nieuwe schooljaar het aantal lesuren uitbreiden.”
Heeft corona ook voordelen?
,,Ik was een duizendpoot die altijd aanstond, nu is er tijd voor reflectie. Klanten zijn in de loop der jaren assertiever geworden en leggen de lat hoog. Dat geeft druk. Daar hoef ik nu even niet aan te voldoen en dat geeft een bepaalde ontspanning. Aan de andere kant mis ik de dynamiek.”
Hoe zie je de toekomst?
,,Waarschijnlijk ga ik dit jaar met mijn bedrijf geen geld meer verdienen. Hoe het verder gaat hangt ervan af hoe corona zich ontwikkeld. Of er een tweede golf komt. En zo ja, hoe reageren klanten daar mentaal op? Als de situatie stabiel blijft, zie ik wel licht aan de horizon. De afgelopen maanden had iedereen online contact, maar mensen merken dat dit geen vervanging is voor live ontmoetingen. Dat biedt perspectief voor onze branche.”
Bron: AD, Lutske Bonsma (tekst)
Foto; Saskia Bedernis van Berlekom