• Home
  • Column Marije Breuker: ‘Gezond verstand’

Column Marije Breuker: ‘Gezond verstand’

De week van 1 juli, het voelt bijna zoals de grote ‘Verlichting’ uit de 18-de eeuw wordt omschreven, die volgt na het dogmatische autoriteitsgeloof. Filosoof René Descartes legde met de uitspraak Cogito ergo sum ( ik denk dus ik ben) de grondtoon van de verlichting. Alleen door het gebruik van de rede en het gezonde verstand komt men tot waarheid.  Een copy paste uit het verre verleden die heel toepasbaar is op het nu. Het gezonde verstand wordt meer een meer toegepast wat onze zwaar geraakte industrie grondig ten gunste komt en ons langzaam stap voor stap naar realiteit loodst naar de omgeving van het pre-corona tijdperk voor zover dat mogelijk is.

Desondanks blijft onze premier in zijn autoriteit heel voorzichtig op het gebied van reisadviezen. Veel landen staan nog (terecht of niet?) op code Oranje.  De verouderde en beetje stoffige slogan ‘ga wijs op reis’ wordt opnieuw opgetuigd. Een kort maar krachtig advies waar niets op af te dingen valt en hij blijft prima hangen. Maar onze premier vormt zich ook een meer persoonlijke mening over bepaalde bestemmingen, ‘onverstandig en onverantwoord’. Woorden van een leider die onze branche nou niet echt helpen helaas.

Mijn klanten zijn doorgaans ook leiders van (grote) bedrijven en eigenlijk denken zij aanvankelijk niet anders, onder hen nog de ondernemers met een aanvullende positieve twijfel.  Hierom staat de internationale congres- en incentive branche helaas nog steeds op inactief en ik vrees dat dit nog wel even zal blijven.  Ik spreek mijn klanten met regelmaat en een ding is zeker, zoals de micebranche het Corona tijdperk is ingegaan komt ze er niet meer uit. Veel bedrijven verlengen hun event- en reisbeleid op een langere termijn. Waar aanvankelijk veel uitstelgedrag werd vertoond lijkt er nu een ombuiging naar afstel.

Veel twijfels dus.  En dat baart natuurlijk zorgen. Er is een behoefte om eerst pragmatisch diversen balansen op te maken, wachten op een vaccin, en dan een goed gevoel ontwikkelen dat er weer echt plek voor live events met grotere gezelschappen gepast zijn. Niemand wil zijn signatuur in een potentieel superspread event. Soms voelt het alsof de nachtmerrie steeds intenser wordt.

Het positieve stipje aan de horizon is dan weer wel om te horen dat online events voor nu het noodzakelijke vervangen, maar geen grondslag vinden naar een permanente vervanging van echte live ontmoetingen. Dat laatste wordt gelukkig zintuigelijk echt gemist. Ik merk ook dat bedrijven meer dan ooit de risico’s in kaart willen brengen. Voor de Corona crisis lag de focus op waarde creatie, conceptontwikkeling en organisatie van een event, nu overheerst een uitgebreide (financiële) risicoanalyse. Het levert een lijst aan vragen op die ook voor mij als organisator helaas niet allemaal te beantwoorden zijn.

Zeker niet met voorbereidingstijden van maanden. Bestaat het (gerenommeerde) hotel nog over een half jaar? Is de airline nog operationeel over een paar maanden? Als de klant geen enkel risico wil aanvaarden, moet (en wil) ik dit dan wél volledig op mij nemen terwijl ik maar een fractie over de waarde van het grote budget verdien?  Op Facebook kan je zo bijzonder de relatiestatus ‘het is ingewikkeld’ aanklikken en soms voelt het ook zo in de soms nieuw herboren relatie met de klant terwijl ik het helemaal niet ingewikkeld wil laten zijn. Integendeel!

Descartes zijn lijfspreuk was ‘durf te twijfelen’, we denken dus we zijn. Dé manier om onszelf en de wereld om ons heen te onderzoeken. Dat onderzoek is bij velen in volle gang. Niet blind de overtuiging van de anderen volgen maar kritisch en logisch nadenken. Pas als we aan alles twijfelen, stuiten we op iets wat onbetwijfelbaar is. Het is helaas nog een hele lange weg naar de waarheid in deze uitzonderlijke periode.

Op verzoek van MICE & Business Travel houdt Marije Breuker, oprichter van Motivation Travel een wekelijks dagboek bij over haar ervaringen tijdens de coronacrisis. Dit is deel 5.

Logo Motivation Travel

Top 5 personeelsreizen

Contact

  • Motivation Travel B.V.
    Van Woustraat 14
    3817 PG Amersfoort
    The Netherlands
  • +31-(0)33-4624662
  • +31-(0)6-25550596
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Logo Motivation Travel
  • Motivation Travel B.V.
    Van Woustraat 14
    3817 PG Amersfoort
    The Netherlands
  • +31-(0)33-4624662
  • +31-(0)6-25550596
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.