Duikvlucht KLM prijzen

Toen ik 15 jaar geleden in de reisbranche kwam werken was mij een ding al snel duidelijk. Iedereen in de reisbranche heeft blauw bloed, of je nu van adel bent of niet. Ik doel daarbij natuurlijk op onze nationale trots de KLM. Maar gaandeweg de jaren merkte ik dat het helemaal niet altijd even grappig is om met de KLM samen te werken zeker in vergelijk met de alternatieven. KLM scherpte jaren op jaren haar beleid aan en aan ons, reisagenten, de schone taak om elke keer weer de verscherpte (lees klant ontvriendelijke) voorwaarden te communiceren met de klanten.

Na vandaag kan ik een nieuwe episode toevoegen aan het hoofdstuk KLM. Een goede klant van mij wilde vorig jaar rond deze tijd al boeken voor Zuid-Afrika voor de kerstvakantie. Het is een gewilde bestemming hartje winter (als Zuid-Afrika fan weet ik daar alles van!). Dus alle prijzen rijzen de pan uit. Uiteindelijk koos de klant mede hierom voor een andere bestemming. Het is vakantie en het moet leuk blijven. Maar deze klant was erg enthousiast gebleven en besloot voor een nieuwe ronde te gaan. We waren er dit keer vroeg bij, maar wat schetste mijn verbazing..begin januari waren alle goedkopere boekingsklasse afgeblokt door de KLM. Nee niet volgeboekt. Doordat er geen seatingmap bekent was deed het vermoeden rijzen dat het een flink staaltje yieldmarketing was. Echt een vinger kan je er niet honderd procent op leggen maar toch raar dat de meest populaire bestemmingen 11 maanden voor vertrek niet boekbaar zijn in de goedkopere boekingsklassen. Niet een stoel. Resultaat; absurd hoge ticketprijzen die wij aan onze klanten moeten verkopen. Dat alleen al is niet leuk, maar ook het donderbruine vermoeden dat de goedkopere tickets later op de markt komen is frustrerend. Ondertussen moet je de tickets wel boeken, want de accommodaties moeten ook worden geboekt. Kaapstad in dit geval is gelukkig geen massabestemming, dus snel boeken voordat de twee meest populaire weken in het jaar zijn volgeboekt. Het veld bepaald de wedstrijd, dus de (absurde) prijzen worden wel betaald moet de KLM wel denken.

De peperdure tickets in opties gezet, die wij als reisagent gelukkig wel in optie kunnen houden. Niet meteen via de website ‘af hoeven te tikken’. En zolang tickets nog niet geprint zijn maar wel in optie staan speel je in feite een kat en muis spel met de yield afdeling bij KLM. Je blijft stiekem hoop houden dat de goedkopere boekingsklassen in de tussentijd open worden gezet. De KLM is niet blij dat wij tickets vasthouden en niet printen, maar zolang zij het spel spelen doen wij dat ook. Met twee dagen tot mijn aller-allerlaatste ticketdeadline in het geschied geschiedde vandaag een klein wonder. KLM heeft de goedkope boekingsklassen open gegooid! (het donkerbruine vermoeden klopte dus). In mijn boeking voor 5 personen resulteerde dit in een mooi voordeel voor de klant van, mind you, een kleine € 3.000,00. Ik blij, klant natuurlijk heel erg blij. Dit is gewoon serieus geld. Als de klant dus keurig op tijd had geboekt en tickets meteen hadden geprint zou je wel heel erg zuur zijn geweest nu 2 maanden later de prijzen ineens een duikvlucht omlaag nemen. En dit lijkt niet op een last minute prijs beleid. we zitten immers nog (!) 9 maanden voor vertrek.

Maar het blijft frustrerend om dit uit te leggen. Simpelweg omdat je het bijna niet uit kan leggen aan je klant. En sorry KLM de klant betaalt mij nu eenmaal om haar belangen te behartigen en niet die van de jullie. Ik hoop dat de KLM snel inziet dat haar hoogseizoen beleid niet erg klantvriendelijk is en gewoon fairplay verkocht/gespeeld gaat worden. Dat maakt het voor iedereen een stuk leuker!

Logo Motivation Travel

Top 5 personeelsreizen

Contact

  • Motivation Travel B.V.
    Van Woustraat 14
    3817 PG Amersfoort
    The Netherlands
  • +31-(0)33-4624662
  • +31-(0)6-25550596
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Logo Motivation Travel
  • Motivation Travel B.V.
    Van Woustraat 14
    3817 PG Amersfoort
    The Netherlands
  • +31-(0)33-4624662
  • +31-(0)6-25550596
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

get('twitter')) == 1) { ?>